onsdag 8 juli 2009

Citronlunden

Jag inser att man måste regelbundet påminna sig om att många bra filmer aldrig når vanliga biodukar. Jag erkänner också att jag inte så där direkt hoppar på filmer om den till synes olösliga konflikten Israel/Palestina – men jag kanske borde det efter att ha sett Citronlunden? En vacker, men också vemodig historia om den palestinska änkan Salma som lever på den citronodling hon fått ärva av sin far. En vardag och verklighet som hon troligtvis delar med många av verklighetens systrar och bröder. Förmodligen har hennes historia också många likheter med verkligheten.
En israelisk minister bosätter sig på tomten intill. Plötsligt blir Salma och hennes citronlund en potentiell säkerhetsrisk. Bisarrt kan man tycka, men troligtvis ganska troget det som händer idag. Hennes envisa kamp, de osannolika juridiska irrgångar man måste ta sig igenom, uppvaknandet hos ministerns hustru Mira – allt skildras på ett sätt som tar tag i mig. Man lämnar filmen med en känsla av optimism pga alla engagerade människor – men också med en slags uppgivenhet.
Jag tycker att många av dagens filmskapare har en förmåga att visa nyanser i konflikter på ett helt annat sätt än vad nyheter/reportage klarar av. Efter denna blev jag nyfiken både på The Syrian Bride (om ett bröllop som hindras av muren) och den mycket prisbelönta Waltz with Bashir (om Libanonkriget 1982)


Recensioner på
Svenska Dagbladet
Film.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar